Dlaczego nie należy jeździć „na luzie”? Kiedy powinno się wrzucać jałowy bieg?

Dlaczego nie należy jeździć „na luzie”? Kiedy powinno się wrzucać jałowy bieg?

Dlaczego nie należy jeździć „na luzie”
Aktualności,Poradniki

Statystyki przeprowadzone przez jednego z producentów samochodów nie pozostawiają złudzeń. Aż 53% kierowców jeździ na sprzęgle, a 36% na biegu jałowym. Wielu kierowców powinno więc poprawić technikę jazdy, ucząc się przede wszystkim jak i kiedy należy używać sprzęgła oraz dźwigni zmiany biegów. Dlaczego nie należy jeździć „na luzie”?

Jak hamować silnikiem, by jeździć ekonomicznie i bezpiecznie?

Hamowanie silnikiem jest jedną z najbardziej znanych i najczęściej stosowanych technik ekonomicznej jazdy. Wytracając prędkość przy jednoczesnej redukcji biegów, nasz pojazd nie spala ani kropli paliwa. Zaznaczyć należy, że hamowanie silnikiem kończymy naciśnięciem sprzęgła, dopiero gdy obroty silnika spadną poniżej 1500 obrotów na minutę.

Prawidłowe hamowanie silnikiem jest także doskonałym sposobem na mniejsze zużycia poszczególnych podzespołów. Podczas hamowania silnikiem, siłę hamowania przejmują nie tylko klocki i tarcze, ale także inne podzespoły. Równomiernie rozłożona siła hamowania w zdecydowanie mniejszych stopniu niszczy części eksploatacyjne pojazdu.

Dlaczego nie należy jeździć „na luzie”? Jak jazda na „jałowym biegu” obniża bezpieczeństwo?

Niestety nie wszyscy kierowcy wiedzą, jak prawidłowo hamować silnikiem. Jak pokazują badania, wielu kierowców wytraca prędkość, jadąc „na luzie”. W trakcie tak błędnie przeprowadzanego hamowania silnikiem spalanie spada w niewielkim stopniu. Jednocześnie siła hamowania obciąża przede wszystkim klocki i tarcze hamulcowe, które znacznie szybciej się zużywają.

Od pozornych oszczędności ważniejszy jest jednak fakt, że nieprawidłowe hamowanie silnikiem, czyli wytracanie prędkości „na luzie” jest po prostu niebezpieczne. Nie możemy bowiem liczyć na tak dobrą przyczepność, jak w trakcie jazdy na biegu. Każda nieprzewidziana sytuacja na drodze może więc skończyć się tragicznie.

Ponadto kierowca jadący na jałowym biegu, nie jest w stanie przyspieszyć, dociskając jedynie pedał gazu. Konieczne jest naciśnięcie sprzęgła i wrzucenie biegu, co zajmuje chwilę – często decydującą o tym, czy uda nam się uniknąć kolizji. Pamiętać należy, że kiedy jedziemy z dociśniętym sprzęgłem, nasz samochód zachowuje się dokładnie tak samo, jak w trakcie jazdy „na luzie”.

Dlaczego wato hamować silnikiem, stosując prawidłową technikę jazdy? Wyliczono, że prawidłowo hamując silnikiem w jeździe po mieście oszczędzamy aż 15% paliwa, a w jeździe pozamiejskiej 8%. Doliczając mniejsze zużycie układu hamulcowego, sprzęgła, skrzyni biegów i opon, można przyjąć, że co najmniej jedno tankowanie do pełna w ciągu roku mamy darmowe.

O nas

Auto Szkoła Pałgan zaprasza na kursy kategorii A, A1, A2 oraz B. Przyjdź do nas i przekonaj się, że jazda motocyklem i prowadzenie auta to wielka frajda.

Media społecznościowe