Buspas w Polsce pojawił się stosunkowo niedawno i nadal dla wielu kierowców są kontrowersyjnym rozwiązaniem. Dowiedz się, dlaczego buspasy w miastach są potrzebne i kto może poruszać się buspasami w Łodzi!
Buspas w Łodzi?
Buspasy to wydzielone pasy ruchu, którymi mogą poruszać się pojazdy transportu publicznego – autobusy, trolejbusy czy przewoźnicy oferujący transport na odcinkach międzymiastowych. W zależności od rozporządzeń danych samorządów, buspasami mogą poruszać się także inne pojazdy. W Łodzi, oprócz autobusów MPK, z buspasów mogą korzystać także taksówki i motocykliści. Łódź, jako pierwsze polskie miasto, wprowadziło także możliwość poruszania się buspasami dla samochodów elektrycznych.
Przez pierwsze dwa miesiące istnienia buspasów w Łodzi, mogli z nich korzystać także rowerzyści. Jednak szybko przepis ten zmieniono, ponieważ zbyt wolno poruszający się cykliści utrudniali poruszanie się buspasami szerokim autobusom, które nie miały najmniejszych szans, by wyprzedzić jednoślady.
Zalety wytyczenia buspasów w Łodzi
Kontrowersji wokół buspasów nie brakuje. Przeciwnicy wpuszczenia samochodów elektrycznych na buspasy alarmują, że nie jest to sprawiedliwe rozwiązanie – buspasy miały być przeznaczone tylko dla transportu miejskiego, a obecnie mogą poruszać się nimi prywatne osoby. Inni na buspasach niechętnie widzą także taksówki. Trudno jednak nie dostrzec zalet wytyczenia buspasów w polskich miastach.
Z tego rozwiązania najbardziej zadowolone są osoby korzystające z miejskiego transportu. Dzięki temu, że autobusy jeżdżą buspasami, pasażerowie nie stoją w korkach. To z kolei zachęca kolejnych kierowców do zostawienia samochodu pod domem i w godzinach szczytu podróżowania MPK.
Nie tylko mniejsze korki, ale także (a może przede wszystkim) czystsze powietrze – to główny cel wytyczenia buspasów w polskich miastach. Skorzystają na tym wszyscy mieszkańcy aglomeracji miejskich. Korzystają na tym również sami kierowcy – ci, którzy nie mogą zrezygnować z samochodu oraz kierowcy zawodowi. Dodatkowym, bardzo ważnym aspektem wprowadzenia buspasów, jest udrożnienie części zatłoczonych dróg tak, by mogły nimi swobodnie poruszać się pojazdy uprzywilejowane. Dzięki buspasom karetki pogotowia, straż pożarna czy policja przejeżdżają przez najbardziej zatłoczone ulice bez przeszkód i docierają do potrzebujących pomocy znacznie szybciej.
Carsharing – kierowca i trzech pasażerów na buspasie?
W ostatnim czasie głośno zrobiło się o zmianie w ustawie, która miałaby umożliwić poruszanie się buspasem tym samochodom, w których oprócz kierowcy podróżuje co najmniej trzech pasażerów. Szansa na ominięcie korków w zamian za zabranie kilku osób, którzy podróżują w tym samym kierunku to kolejny sposób na zmniejszenie korków i ograniczenie smogu w mieście. Nam takie rozwiązania bardzo się podobają – wszystkim kierowcom ułatwiają przemieszczanie się po i tak już bardzo zakorkowanej Łodzi.
Korki stały się nieodłączonym elementem miejskiego krajobrazu. Jeszcze dekadę temu kierowcy w polskich miastach cieszyli się stosunkowo dużą płynnością ruchu. Na największe korki narzekali mieszkańcy Warszawy i Wrocławia. Niestety przed kilkoma laty Łódź zaczęła dościgać stolicę, by w 2016 roku stać najbardziej zakorkowanym miastem w Europie[i] . Inny ranking najbardziej zatłoczonych miast na świecie uplasował Łódź już na piątym miejscu – zaraz po Meksyku, Bangkoku, Dżakarcie i Chongquingu[ii] . Dlatego zarówno buspasy, jak i każde inne rozwiązanie, mające na celu upłynnić ruch, są na wagę złota. Dodajmy, że za nieuprawnione jeżdżenie buspasem w Polsce grozi mandat w wysokości 100 zł i 1 punkt karny, zaś w Stanach Zjednoczonych takie wykroczenie karane jest mandatem w kwocie 1000 dolarów.
[i] https://lodz.tvp.pl/42937884/lodz-przoduje-w-rankingach-najbardziej-zakorkowanych-miast
[ii] https://bezprawnik.pl/korki-w-lodzi/