Jazda na suwak i korytarz życia – zmiany w przepisach Kodeksu ruchu drogowego

Jazda na suwak i korytarz życia – zmiany w przepisach Kodeksu ruchu drogowego

Jazda na suwak
Aktualności

Tworzenie korytarza życia oraz jazda na suwak polskim kierowcom wciąż sprawiają wiele trudności. Gdy w zachodniej Europie jazda metodą zamka błyskawicznego jest naturalnym odruchem, a korytarz życia kierowcy tworzą w kilka chwil, w Polsce kultura jazdy nadal pozostawia wiele do życzenia. Ustawodawcy postanowili wziąć sprawy w swoje ręce i zmienić przepisy tak, by jazda na suwak oraz tworzenie korytarza życia były obowiązkowe, a niestosowanie się do przepisów karane.

Jazda na suwak – jak jeździć na zakładkę?

W miastach bardzo często spotykamy się z sytuacją, gdy dwupasmowa ulica zwęża się i przechodzi w jeden pas. Również wszelkiego rodzaju prace drogowe, a także nieprzewidziane sytuacje, jak uszkodzenia pojazdów czy wypadki drogowe tamują ruch na jednym pasie, wymuszając na kierowcach zmianę pasa na sąsiedni. W takiej sytuacji, jeśli nie ma znaku D-56, kierowcy nie mają obowiązku wpuszczać innych uczestników ruchu drogowego, którzy zmuszeni są do zmiany pasa, by móc kontynuować jazdę.

Problem kierowców w takich sytuacjach praktycznie by nie istniał, jeśli wszyscy stosowaliby metodą zamka błyskawicznego. Każdy kierowca, poruszający się pasem, po którym można kontynuować jazdę, powinien wpuścić na swój pas jednego kierowcę z pasa sąsiedniego. W tej metodzie ważne jest również, by kierowcy z kończącego się pasa dojeżdżali do jego końca i dopiero w tym miejscu włączali się na prawidłowy pas. Obecnie często kierowcy szukają ucieczki znacznie wcześniej, niepotrzebnie tamując ruch.

Z sytuacją, gdy z dwóch pasów droga zwęża się do jednego, mamy do czynienia stosunkowo często. Sytuacja się komplikuje, gdy na jednym odcinku droga z trzypasmowej staje się drogą jednopasmową. W tym przypadku kierowca jadący środkowym pasem powinien najpierw wpuścić na swój pas kierowcę jadącego prawym pasem, następnie kierowcę jadące lewym pasem, by następnie móc kontynuować jazdę.

Jak tworzyć korytarz życia?

Nowe przepisy dotyczyć będą nie tylko jazdy na suwak, ale także korytarza życia. Jego prawidłowe i sprawne formowanie ratuje życie wielu ludziom. Karetka, straż pożarna czy policja mogą przejechać przez najbardziej zakorkowane miasto – o ile kierowcy wiedzą, jak stworzyć korytarz życia.

Zasada jest niezwykle prosta: na jednopasmowej drodze wszyscy kierowcy powinni zjechać jak najbliżej prawej strony, zaś w przypadku większej ilości pasów do lewej strony zjeżdża skrajnie lewy pas, pozostali podjeżdżają jak najbliżej prawej strony.

Aby korytarz życia umożliwiał przejazd pojazdom uprzywilejowanym, wszyscy zgodnie muszą zastosować się do powyższej zasady. Niestety w Polsce nie brakuje kierowców, którzy wykorzystują korytarz życia do ominięcia korków. Dlatego Ministerstwo Infrastruktury do konsultacji międzyresortowych skierowało projekt ustawy, która miałaby ukrócić takie aroganckie zachowania kierowców.

Korytarz życia i jazda na suwak – zmiany w Kodeksie ruchu drogowego

korytarz życia - droga

Obecnie jazda na suwak w większości przypadków pozostaje jedynie sposobem na zmniejszenie korków, a przede wszystkim odblokowanie skrzyżowań, z których nierzadko kierowcy nie zdążają zjechać przed zmianą świateł. Oczywiście wjeżdżanie na skrzyżowanie, gdy nie ma możliwości zjazdy z niego jest zakazane, jednak możliwość „ucieczki” z zakorkowanego skrzyżowania leży w interesie wszystkich – kierowców, policji, zarządców dróg, a nawet pieszych.

Poprawna jazda na suwak nie tylko upłynnia ruch w zatłoczonych miastach, ale także zmniejsza frustrację wielu kierowców. Na stresujące sytuacje w sposób szczególny narażeni są kierowcy karetek czy wozów strażackich, którzy pędząc na ratunek osobom w potrzebie, po prostu nie mają możliwości przedostać się przez korki.

Wielu kierowców nadal nie wie, jak taki korytarz życia powinno się tworzyć, inni bagatelizują sytuację, a jeszcze inni wykorzystują ją we własnych celach. Jeśli więc wieloletnie apele i instruktaże policji nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, być może wprowadzenie nowych przepisów i surowych kar ułatwi pracę służbom ratunkowym, a także pozwoli w niektórych miejscach upłynnić miejski ruch.

Nie znamy jeszcze szczegółów – nie wiemy, jakie kary będą przewidziane za łamanie nowych przepisów. Przewiduje się, że będą one obowiązywać od 1 października 2019 roku. Projekt ustawy przewiduje także, że obowiązek tworzenia korytarza życia będzie obowiązywał także w przypadku przejazdy kolumny rządowej.

W naszej auto szkole dużą uwagę przywiązujemy do kultury jazdy – uczymy, jak należy zachowywać się na drodze, by unikać nieprzyjemnych sytuacji, jak być kulturalnym kierowcą i żyć w symbiozie z innymi uczestnikami ruchu drogowego. Jazda na suwak i tworzenie korytarza życia należą do najważniejszych zasad kulturalnego kierowcy, a już wkrótce będą one obowiązkowe dla wszystkich osób poruszających się po polskich drogach.

O nas

Auto Szkoła Pałgan zaprasza na kursy kategorii A, A1, A2 oraz B. Przyjdź do nas i przekonaj się, że jazda motocyklem i prowadzenie auta to wielka frajda.

Media społecznościowe