Często jesteśmy świadkami dyskusji o sensie jazdy na oponach letnich i zimowych, znacznie rzadziej w przestrzeni publicznej słyszeć można podobne rozważania na temat konieczności kontrolowania stanu opon – zarówno letnich, zimowych, jak i wielosezonowych. Nie wszyscy kierowcy przywiązują uwagę do stanu bieżnika, będąc pewnym, że systemy bezpieczeństwa uchronią ich przed wpadnięciem w poślizg. Jednak nawet doświadczony kierowca w nowoczesnym samochodzie nie może czuć się bezpiecznie na drodze, jeśli jeździ na łysych oponach. Czym grozi jazda na zużytych oponach i kiedy zmienić opony na nowe?
Aquaplaning – jak kończy się jazda na zużytych oponach na mokrej drodze?
Podczas silnych opadów deszczu na drogach zbiera się woda, którą spod opony odprowadza bieżnik. Starty, niewielki bieżnik w oponie nie radzi sobie z nadmiarem wody, szczególnie przy dużych prędkościach. Woda pozostaje pod oponami, które tracą przyczepność – takie zjawisko nazywamy aquaplaningiem.
Gdy dochodzi do aquaplaningu, kierowca traci panowanie nad pojazdem – samochód nie reaguje na ruchy kierownicą, a droga hamowania znacznie się wydłuża. Dlatego jeżdżąc autostradami i drogami ekspresowymi, powinniśmy sprawdzać bieżnik w oponach jeszcze częściej.
Kiedy zmienić opony na nowe?
Przepisy zezwalają nam na jazdę na oponach, których bieżnik ma co najmniej 1,6 mm głębokości. W rzeczywistości jazda na oponach z tak startym bieżnikiem jest bardzo niebezpieczna. Specjaliści zalecają, by letnie opony wymienić, gdy głębokość bieżnika sięga nie mniej niż 3 mm, a zimowe, gdy bieżnik ma 4 mm głębokości.
Głębokość bieżnika możemy sprawdzić za pomocą miarki – taką kupimy za kilkanaście złotych. Producenci ułatwiają nam to zadanie, umieszczając na oponie wskaźnik zużycia bieżnika (TWI), który oznaczony jest trójkątem. Jeśli bieżnik zrównuje się z symbolem TWI, bezwzględnie i bezzwłocznie powinniśmy zmienić oponę.
Jednocześnie warto pamiętać, że jeżdżąc na oponie z bieżnikiem o głębokości 3 mm, należy zachowywać większe odległości od poprzedzającego nas pojazdu. Powinniśmy także ściągnąć nogę z gazu na autostradzie, dopasowując prędkość do stanu technicznego pojazdu.
Ile lat można jeździć na tych samych oponach?
Stan bieżnika nie jest jedynym kryterium, jakie powinniśmy brać pod uwagę, kontrolując stan ogumienia naszego samochodu. Kolejnym, bardzo ważnym argumentem przemawiającym za zmianą opon jest ich wiek. Zaleca się, by na jednych oponach nie jeździć dłużej niż 10 lat po ich produkcji. Stara guma twardnieje, parcieje i nawet jeśli z pozoru 10-letnie opona wygląda dobrze, nie powinniśmy już na niej jeździć.
Każdy producent umieszcza na oponie datę produkcji – tydzień i rok, w którym została wyprodukowana. Pamiętajmy, że oponę powinniśmy zmienić wcześniej, jeśli samochód długo stał. Nieużywana lub źle przechowywana opona odkształca się i nie nadaje do dalszego użytkowania.
Jazda na zużytych i zniszczonych oponach
Opony najczęściej zmieniamy, gdy bieżnik jest już zbyt płytki lub gdy opona jest już stara. Jednak przy ocenie stanu ogumienia należy wziąć także pod uwagę inne czynniki. Przede wszystkim powinniśmy zwrócić uwagę, czy opona nie jest w żadnym miejscu odkształcona, czy bieżnik nie jest zdeformowany lub się nie odkleja, czy drutówka nie jest widoczna. Zniszczona opona nie tylko traci przyczepność i wydłuża czas hamowania, ale może także pęknąć na drodze. Taka sytuacja może skończyć się nawet karambolem.
Ile kilometrów można przejeździć na oponach?
Opony powinniśmy zmieniać częściej, jeśli dużo jeździmy. Podczas eksploatacji nie tylko ściera się bieżnik, ale zużywa się cała opona. Przeciętny kierowca opony powinien zmienić po przejechaniu 50 tysięcy kilometrów lub częściej. Jeśli jednak lubimy jeździć bardzo dynamicznie, częściej jeździmy autostradami i drogami szybkiego ruchu, opony powinniśmy zmieniać nawet co 20 tysięcy kilometrów.
Jak i kiedy zmienić opony na nowe? Jak rotować opony?
Kupno nowych opon wiąże się z niemałym wydatkiem. Komplet nowych opon do mniejszego samochodu osobowego, kupimy już za 700 złotych, jednak im większa średnica opon, tym wydatki na nowe ogumienie samochodu rosną. Dlatego niektórzy kierowcy nie decydują się na wymianę wszystkich czterech opon jednocześnie – nie zawsze jest to konieczne.
W samochodach z napędem na przednie koła obserwujemy szybsze zużycie opon z przodu. Często jest tak, że opony z tyłu mogą nam posłużyć jeszcze rok lub dwa lata, podczas gdy przednie opony powinniśmy zmienić natychmiast. W takiej sytuacji możemy wymienić na nowe jedynie opony, które zakładamy na przednią oś.
Niektórzy, zauważając znaczące zużycie opon z przodu, zamieniają je miejscami z oponami z tyłu. Jeśli stan opon pozwala na dalszą ich eksploatację, faktycznie warto opony w lepszym stanie „przerzucić” na przednią oś. Nie wolno natomiast zniszczonych i nienadających się do jazdy opon zakładać na tył, nawet jeśli w przodu będziemy mieć nowe opony w idealnym stanie.
Należy także pamiętać, by nigdy nie zmieniać tylko jednej opony – zawsze zmieniamy wszystkie cztery lub dwie opony na tej samej osi. Jeśli wymieniamy opony tylko na jednej osi, warto zastosować ten sam model (chociaż przepisy na nas tego nie wymuszają). Rotowania oponami nie powinni praktykować właściciele samochód z napędem na cztery koła.
Kiedy zmienić opony na nowe?
Chociaż nie ma jednej uniwersalnej i złotej zasady, kiedy należy zmienić opony na nowe, wszystkie zalecenia producentów opon można podsumować następująco:
- Opony wymieniamy nie później niż 10 lat po jej wyprodukowaniu – bez względu na stan techniczny i ilość przebytych kilometrów
- Opony wymieniamy, gdy bieżnik ma 3 mm na letnich i 4 mm na zimowych – według przepisów głębokość bieżnika powinna wynosić co najmniej 1,6 mm
- Opony wymieniamy po przejechaniu 50 tysięcy km – kierowcy jeżdżący głównie autostradami i drogami ekspresowymi powinni wymieniać opony co 20 tysięcy kilometrów
- Opony wymieniamy, gdy zauważamy na nich odkształcenia, odbarwienia lub jakiekolwiek inne widoczne zmiany
Na dobrą przyczepność wpływa także odpowiednie ciśnienie w kołach. Dlatego warto kontrolować stan powietrza w oponach, stosując się do zaleceń producenta samochodu. Prawidłowo napompowane koła przekładają się na większe bezpieczeństwo oraz mniejsze zużycie paliwa. Już wiesz kiedy zmienić opony na nowe!