Kiedy można zawracać na skrzyżowaniu?

Kiedy można zawracać na skrzyżowaniu?

Kiedy można zawracać na skrzyżowaniu
Aktualności,Poradniki

Nawet doświadczeni kierowcy miewają wątpliwości, kiedy można zawracać na skrzyżowaniu, a kiedy jest to zabronione. Przepisy o ruchu drogowym precyzują, kiedy taki manewr jest dozwolony – przypomnijmy sobie, kiedy można zawracać na skrzyżowaniu, a kiedy należy poszukać innego sposobu na zmianę kierunku jazdy.

Kolejność obowiązywania znaków i sygnałów drogowych

Sygnalizacje świetlne, znaki drogowe pionowe, znaki drogowego poziome – kierowcy na drodze muszą być bardzo czujni, by nie pogubić się w gąszczu znaków i sygnałów drogowych. Zdarza się, że pozornie znaki te się wykluczają. Jeśli jednak będziemy pamiętać o obowiązującej kolejności znaków i sygnałów drogowych, z łatwością odczytamy je na drodze.

W hierarchii odczytywania znaków i sygnałów drogowych bezwzględne pierwszeństwo ma policjant kierujący ruchem. Jeśli widzimy, że ruchem drogowym kieruje funkcjonariusz policji, stosujemy się do jego poleceń – pomijamy sygnalizacje i znaki drogowe. Z taką sytuacją mamy do czynienia sporadycznie. Na co dzień, gdy ruchem nie kieruje policjant, w pierwszej kolejności stosujemy się do sygnalizacji świetlnych.

W przypadku, gdy na drodze nie ma sygnalizatorów (lub są one niesprawne), obowiązują nas znaki drogowe. Najczęściej poziome znaki drogowe są powtórzeniem znaków pionowych. Jeśli jednak oznaczenia namalowane na jezdni przeczą znakom pionowym, obowiązują nas właśnie znaki pionowe. W takiej sytuacji najczęściej znaki poziome są nieaktualne i stanowią pozostałości po poprzednich oznaczeniach.

Zielona strzałka w lewo – kiedy można zawracać na skrzyżowaniu?

Kierowcy przyznają, że najwięcej wątpliwości w kwestii zawracania na skrzyżowaniu budzi sygnalizator kierunkowy S-3. Popularna „zielona strzałka w lewo” zezwala jedynie na skręcanie, nie zezwala zaś na zawracanie na skrzyżowaniu. Abyśmy mogli zawrócić na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną, musimy minąć sygnalizator S-3, który wyraźnie wskazuje na możliwość skręcania i zawracania, sygnalizator S-1 lub sygnalizator S-2 z warunkową strzałką w lewo.

Ostatni z wymienionych rodzaj sygnalizatora spotykany jest bardzo rzadko. Warto jednak pamiętać, że „warunkowa strzałka w lewo” zezwala na wjazd za sygnalizator po ustąpieniu pierwszeństwa wszystkim innym uczestnikom ruchu drogowego. Oznacza to, że po przejechaniu linii warunkowego zatrzymania, możemy zarówno skręcić w lewo, jak i zawrócić.

Pionowe znaki drogowe – kiedy nie możemy zawracać na skrzyżowaniu?

Wiemy już, że przejeżdżając przez skrzyżowanie bez sygnalizacji, zwracamy uwagę na znaki drogowe. W pierwszej kolejności patrzymy na pionowe znaki, które mogą nam zakazywać lub nakazywać jazdę w wyznaczonym kierunku. Zawracanie na skrzyżowaniu jest zabronione, gdy:

  • przed skrzyżowaniem umieszczono zakaz zawracania,
  • przed skrzyżowaniem umieszczono zakaz skrętu w lewo
  • przed skrzyżowaniem znajduje się nakaz jazdy na wprost, w prawo lub w lewo.

Możliwe natomiast jest zawracanie ze skrajnego lewego pasa, gdy przed skrzyżowaniem znajduje się uzupełniający znak drogowy F-10, zezwalający na skręt w lewo.

Zawracanie na skrzyżowaniu a podwójna linia ciągła

Wspomnieliśmy już, że poziome znaki drogowe mają najniższą hierarchię spośród wszystkich znaków i sygnałów drogowych. Nie oznacza to, że kierowcom wolno je ignorować. Pamiętajmy więc, że nie możemy przekraczać (ani nawet najechać) linii ciągłej oraz podwójnej linii ciągłej. Linie ciągłe są także nieocenioną pomocą dla kierowców, skręcających na dużych, kilkupasmowych skrzyżowaniach – pomagają zachować bezpieczną odległość od pojazdu, który skręca na sąsiednim pasie.

Często można spotkać się z sytuacją, gdy na skrzyżowaniu znajduje się sygnalizacja kierunkowa, zezwalająca jedynie na skręcanie w lewo, a także poziome znaki drogowe, które umożliwiają skręcanie w lewo i jednocześnie zawracanie. W tym przypadku, gdy sygnalizacja działa, na skrzyżowaniu nie wolno nam zawrócić – ale możemy wykonać ten manewr, jeśli sygnalizacja zostanie wyłączona (np. w nocy).

Za zawracanie w miejscu, w którym możemy utrudnić ruch lub stworzyć zagrożenie na drodze, grozi nam mandat od 200 do 400 zł, za zawracanie w tunelu, na moście czy drodze jednokierunkowej możemy otrzymać 200 zł mandatu, zaś za nieprawidłowe zawracanie na skrzyżowaniu z sygnalizacją S-3 możemy otrzymać 5 punktów karnych i mandat na kwotę 250 zł.

O nas

Auto Szkoła Pałgan zaprasza na kursy kategorii A, A1, A2 oraz B. Przyjdź do nas i przekonaj się, że jazda motocyklem i prowadzenie auta to wielka frajda.

Media społecznościowe