Kurs na kat A – początki
Kurs na kat A w naszej auto szkole rozpoczynamy od dokładnego omówienia budowy motocykla. Nasi kursanci poznają podstawowe przyrządy służące do kierowania motocyklem i wszystkie przełączniki znajdujące się na kierownicy. W motocyklu znajduje się gaz, hamulec sprzęgła, przedni i tylny hamulec oraz kranik.
Kranik zwykły posiada trzy pozycje:
OFF – dopływ paliwa jest zamknięty
ON – dopływ paliwa otwarty do momentu spadku ilości paliwa poniżej tzw. rezerwy
RES – dopływ paliwa otwarty do końca paliwa
Omawiamy również w jaki sposób dbać o łańcuch, który należy smarować i sprawdzać stan jego naciągnięcia.
Kurs na kat A -pierwsza jazda
Po zapoznaniu się w w/w elementami czas na pierwsze ćwiczenia jazdy motocyklem. Najważniejsza jest równowaga, dlatego kursant zaczyna czynności polegające na ruszaniu i zatrzymywaniu pojazdu co kilka metrów. Następnym krokiem jest próba zatrzymania się bez podpierania nogami. Jeżeli wszystko jest opanowane przechodzimy do tych samych manewrów, jednak w pozycji stojącej. Następnie przechodzimy do skręcania motocyklem, które wykonujemy zarówno na stojąco i siedząco. Uczymy się tych manewrów wykonywać oburącz lub korzystając tylko z jednej ręki. W dalszej kolejności uczymy się zmiany biegów od pierwszego do trzeciego i w drugą stronę, instruujemy jak włączać bieg jałowy. Przy tym ćwiczeniu często może dochodzić do szarpnięć spowodowanych niewielkim doświadczeniem kursanta (nie zmniejszeniem gazu przed wciśnięciem sprzęgła). Kolejnym obowiązkowym punktem jest nauka zawracania, która polega na możliwie dużym skręceniem kierownicy, aby uzyskać jak najmniejszy promień skrętu.
Dosiad i międzygaz
Następnym elementem prowadzenia motocykla jest jazda w tzw. dosiadzie co jest podstawą kierowania motocyklem. Polega to na trzymaniu kolanami baku, dzięki j nim nasze ręce mogą swobodnie spoczywać na kierownicy, wtedy łatwiej operować sprzęgłem, gazem, hamulcem czy kierunkowskazami. Jazda w dosiadzie jest wstępem do rozpoczęcia jazdy z tzw. międzygazem jest to technika, która polega na dodaniu gazu podczas zmiany biegu w momencie kiedy skrzynia biegów znajduje się na “luzie”. Dlaczego to takie ważne? Otóż motocykle posiadają skrzynie biegów nie wyposażone w synchronizatory i jeżeli nie zastosujemy tej techniki za każdym razem usłyszymy nieprzyjemny zgrzyt wydobywający się ze skrzyni biegów. Stosując prawidłowo międzygaz wyrównujemy prędkości obrotowe koła zębatego włączanego biegu na wałku pośrednim z kołem zębatym tego biegu na wałku zdawczym, by w konsekwencji umożliwić “wrzucenie biegu”. Dzięki tej technice wydłużymy znacznie pracę silnika i skrzyni biegów. Opanowanie międzygazu pozwala również na dużo bezpieczniejsze, łagodniejsze hamowanie, co jest niezwykle ważne gdy nawierzchnia jest śliska lub zjeżdżamy ze wzniesienia.1